شفاف قسمت پانزدهم

شفا(ف)

تامین مالی 

 

اطمینان از پایداری منابع مالی در حوزه سلامت توسط افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی و منابع عمومی حاصل میگردد.

📈بررسی حساب های ملی سلامت نشانگر افزایش سهم هزینه های سلامت از تولید ناخالص داخلی از ۳.۶ درصد به ۹.۱ درصد رسیده است

✳️بهبود نظام مالی سلامت، ترکیبی از “کسب اطمینان از تأمین هزینه های سلامت”، “دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت” و “اطمینان از کیفیت ارائە خدمات” است. 

📚منابع مالی طرح تحول:

 

الف) درآمدزایی از محل مالیات بر ارزش افزوده 

ب)انتقال بخشی از درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه 

این دو منجر به افزایش ۳ میلیارد دلار در حوزه سلامت به صورت سالانه شدند.

ج) افزایش مشارکت در حق بیمه مازاد بر افزایش سنواتی رایج از ۵٪ به ۶٪

🌀توصیه ها

🔹تعهدات سیاسی و مالی پایدار به طرح تحول سلامت.

🔹باید هر چندماه یکبار شرایط اقتصاد کلان آیندۀ ایران شفاف سازی شود.

🔹تعریف منابع مالی جدید برای حوزه سلامت برای نوسازی تجهیزات بیمارستانی

🔹مشارکت مناسب بخش خصوصی باید در تامین مالی و ارایه خدمات سلامت تعریف شود.

🔹معرفی منابع مالی سلامت از مالیات بر درآمدهای خاص (از قبیل مالیات بر موارد دخانی و مضر) و از سویی سرمایه گذاری

 بر تغییر رفتار مردم در این جهت.

🔹اجرای سیاست‌های خرید راهبردی خدمات سلامت.

🔹باید تجزیه و تحلیل فضای سیاسی، برآورد هزینه (براساس عوامل جمعیتی، اپیدمیولوژیکی، جغرافیایی، اقتصادی و ترجیحات عمومی برای سلامت در مقابل کالاها و خدمات، نهادها و سیاست ها) ارزیابی دقیق از عملکرد عرضه و تقاضا و تحلیل فضای بودجه ای صورت گیرد.

📌در تحلیل فضای بودجه ای لازم است به شش عامل توجه شود:

۱. افزایش درآمدهای دولت 

۲. استقراض

۳. کمک های خارجی

۴. اولویت بندی دوبارۀ سلامت در بودجه

۵. افزایش بهره وری هزینه های عمومی

۶. چاپ پول (تورم) که پایدار نیست

🌀چالش ها

♨️تدوین برنامه های میان مدت و بلندمدت برآورد هزینۀ طرح تحول سلامت، مشروط به آگاهی از جزئیات برنامه ها و اصلاحات نظام سلامت است که هم اکنون نقشۀ دقیق و نوشته شده از این ترسیم وجود ندارد.

♨️باتوجه به نامشخص بودن زمان لغو تحریم ها، فضای بودجه ای (نبود هیچ استاندارد عملیاتی مشخص برای اینکه کشور چقدر باید برای سلامت هزینه کند) و هزینه های جاری، نظام سلامت دستخوش چالش های بسیاری شده است.

♨️درآمد سازمان تامین اجتماعی با کاهش برخی از منابع در طول سال ۱۳۹۴ ثابت مانده است، این در حالی است که هزینه ها بدنبال اجرای طرح تحول سلامت به شدت در حال افزایش است؛ از جمله به علت بسته خدمات گسترده، افزایش درآمد پزشکان، افزایش تعرفه های پرداخت برای خدمات پزشکی.

⭕️اصلاح روش های پرداخت به ارائه کنندە خدمات

🔰کارآمدترین نظام پرداخت به ارایه‌کنندگان در سطوح مختلف ارایه خدمات سلامت:

نظام پرداخت سرانه در سطح یک ارایه خدمت و نظام پرداخت مبتنی‌بر گروه‌های تشخیصی مرتبط در سطوح دو و سه است

🌀توصیه ها

🔹به منظور کاهش هزینه ها، نظام های مشوق مالی برای بیمارستانها برقرار شود.

🔹پرداخت ها براساس عملکرد صورت گیرد.

🔹روشهای پرداخت به خریدار لازم است از پرداخت بدون سقف بازای ارائه خدمت به پرداخت های دارای محدودیت از قبیل، DRG برای بیمارستان ها و سرانه ای برای بخش بهداشت تبدیل شود

🔹شناسایی علل هزینه های بالا در نظام سلامت

🔹اتخاذ رویکرد MTEF

(medium-term expenditure and fiscal framework) 

در حوزه سلامت و اجرای اصلاحات مالی؛ یک برنامه سه الی پنج ساله است.

🌀چالش ها

♨️وابستگی شدید درآمد بیمارستان ها به سازمان های بیمه گر

♨️بدون درنظرگرفتن یک سقف بودجه برای بیمارستانها، بعضی مسائل مانند تقاضای القایی، کیفیت خدمات مراقبت های بیمارستان و کمبود منابع دولتی لازم، تحت الشعاع قرار میگیرد.

♨️افزایش پرداخت ها در حضور نظام ارجاع ضعیف، نبود راهنماهای بالینی، عدم وجود نظام پایش عملکرد و غیره رخ می دهد.

💠دوره آموزشی شفا(ف)💠


Warning: Error while sending QUERY packet. PID=15135 in /home2/iassbmu1/public_html/wp-includes/wp-db.php on line 2024

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری…